Vasútállomások Eszterházán és a Fertővidéki HÉV
Eszterháza (Fertőd), GYSEV vasútállomás
(Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút)
Korabeli képeslapok:
Fotó: http://www.vasutallomasok.hu
A vasútállomás egykori győri bejárati őrháza (fotó):
Fényképek a közelmúltból:
2007 (Fotó: http://www.vasutallomasok.hu)
2016
A vasútállomás neve az 1939-es menetrendben még “Eszterháza” volt, míg az 1947-es menetrendben “Fertőszentmiklós-Eszterháza”.
Forrás: http://www.vasutallomasok.hu
A vasútállomás Fertőszentmiklós város (1905 előtt: Szerdahely település) területén található!
* Eszterháza nevét 1950. május 7-én Fertõdre változtatták.
Eszterháza (Fertőd), FHÉV vasútállomás
(Fertővidéki Helyi Érdekű Vasút)
A Fertővidéki Helyi Érdekű Vasút ünnepélyes átadására (Kis-Czell – Eszterháza-Fertő-Szt.Miklós – Nezsider) 1897. december 18-án került sor. A vasútvonal mellett Széplakon őrházat építettek. 1900-ban “Széplak” elnevezéssel megállóhely létesült. A vasútvonal magyarországi szakaszát mindvégig a GySEV üzemeltette ill. üzemelteti. A Celldömölk – Fertőszentmiklós közötti vasútvonal 1979. május 26-án megszűntetésre került.
A Fertővidéki Helyi Érdekű Vasút története 1920-ig.
Fényképek a közelmúltból
A vasútállomás neve 1907-1949 között “Fertőszéplak” volt.
Forrás: http://www.vasutallomasok.hu
A vasútállomás Fertőd város területén található!
dr. Horváth Csaba Sándor: Sopron környékén zakatoló vicinálisok a kezdetektől 1920-ig
Forrásmű az Észak-Nyugat Magyarországi helyi érdekű vasutak történetének tanulmányozásához (Palatia Nyomda és Kiadó Kft., Győr - 2018)
Sarród, egykori FHÉV megállóhely
(Fertővidéki Helyi Érdekű Vasút)
Az 1983/84 -es menetrendben még működő megállóhelyként szerepelt. Az épületet elbontották.
Mekszikópuszta (Fertőújlak) FHÉV vasútállomás
(Fertővidéki Helyi Érdekű Vasút)
Az 1983/84 -es menetrendben még működő állomásként szerepelt.
Mekszikópuszta nevét 1976 -ban Fertõújlakra változtatták.
* A szerelvény végén szállított osztrák autóbuszok Fertőszentmiklós vasútállomásról vitték az utasokat Eszterházára, Nagycenkre!
A FHÉV vasút vonaltérképe és első menetrendje:
„Árpád” típusú (Aamot 23) gyorssínautóbusz:
A Ganz vállalat által gyártott, “Aamot” sorozatú – „Árpád” típusú – gyorssínautóbusz Magyarország első gyorssínautóbusza volt. A négytengelyű, kizárólag első osztályú helyekkel ellátott sínautóbuszt a Fertővidéki Helyi Érdekű Vasút (FHÉV / NSB) vonalán a GYSEV közlekedtette. Az Árpád dízelmotorkocsi a magyar vasúti járműgyártás napjainkig egyik legnagyobb büszkesége. A MÁV 23 pályaszámú gyorsmotorkocsit 1935-ben készítette a Ganz gyár 80143 gyári számmal. A motorkocsi a “Tas” nevet viselte. Hatósági járművizsgáját 1935. június 27-én tartották. A háború végén a MÁV állományában csak egy üzemképes Árpád, a 23-as pályaszámú Tas maradt. A motorkocsit, mint egyedi járművet, a MÁV 1958. július 26-án járműcsere keretében átadta a Győr-Sopron-Ebenfurthi Vasútnak. A motorkocsit szabványos sarokütközőkkel látták el, így az alkalmassá vált személykocsik vontatására. A Tas hasznos szolgálatot teljesített a Sopron és Győr közötti gyorsvonati forgalomban, később a Fertővidéki HÉV (Fertöszentmiklós-Neusiedl am See) vonalán, ahol 2. osztályú szerelvényként közlekedtették a tágas, plüss fotelekkel rendelkező motorkocsit.
A 23-as pályaszámú Tas motorkocsit a GYSEV hivatalosan egy 1975. március 3-ai rendelettel selejtezte. A motorkocsit a Közlekedési Múzeum ipari műemlékké nyilváníttatta, így az megmenekült a vágópisztolyoktól. A védett motorkocsit a MÁV História Munkabizottság kezdeményezésére, a Ganz-MÁVAG gyár közreműködésével a MÁV Szolnoki Járműjavító Üzem 1987 közepére újból üzemképes állapotra hozta. Az eredeti meggyvörös-krémsárga színekre fényezett motorkocsi a sorozat névadójára emlékezve az “Árpád” nevet kapta.
Az újjáépített jármű, mint a nosztalgia járműpark büszkesége, 1987. augusztus 14-én mutatkozott be. A Budapest Nyugati pályaudvar és Vác között megtartott bemutató menetet követően a megújult Árpád azóta számtalan külön menetet teljesített és nagyszámú eseményen, hazai és külföldi rendezvényen képviselte az egykor oly nagy hírnévre szert tett magyar vasút járműipart és a megalkotáshoz valamint üzemeltetéséhez kiemelkedő szaktudásukkal hozzájárult kiváló szakembereket.
(Forrás: https://hu.wikipedia.org)